РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО
НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ЗАКОНОПРОЕКТ За изменение и допълнение на Закона за държавните такси Обн., Изв., бр. 104 от 28.12.1951 г., в сила от 1.01.1952 г., доп., бр. 89 от 6.11.1959 г., в сила от 1.01.1960 г., изм., бр. 21 от 11.03.1960 г., доп., ДВ, бр. 53 от 6.07.1973 г., бр. 87 от 13.12.1974 г., в сила от 1.12.1974 г., изм., бр. 21 от 14.03.1975 г., бр. 21 от 13.03.1990 г., изм. и доп., бр. 55 от 12.07.1991 г., доп., бр. 100 от 10.12.1992 г., бр. 69 от 4.08.1995 г., бр. 87 от 29.09.1995 г., бр. 37 от 30.04.1996 г., изм. и доп., бр. 100 от 22.11.1996 г., изм., бр. 104 от 6.12.1996 г., в сила от 7.01.1997 г., бр. 82 от 19.09.1997 г., доп., бр. 86 от 30.09.1997 г., в сила от 1.01.1998 г., бр. 133 от 11.11.1998 г., изм., бр. 81 от 14.09.1999 г., в сила от 15.12.1999 г., доп., бр. 97 от 28.11.2000 г., в сила от 1.01.2002 г., изм. и доп., бр. 62 от 25.06.2002 г., изм., бр. 63 от 28.06.2002 г., доп., бр. 90 от 24.09.2002 г., в сила от 24.09.2002 г., бр. 84 от 23.09.2003 г., изм., бр. 86 от 30.09.2003 г., доп., бр. 24 от 23.03.2004 г., изм., бр. 36 от 30.04.2004 г., в сила от 31.07.2004 г., бр. 37 от 4.05.2004 г., в сила от 4.08.2004 г., бр. 43 от 20.05.2005 г., в сила от 1.09.2005 г., доп., бр. 18 от 28.02.2006 г., изм., бр. 33 от 21.04.2006 г., доп., бр. 43 от 29.04.2008 г., изм., бр. 74 от 15.09.2009 г., в сила от 15.09.2009 г., бр. 82 от 16.10.2009 г., доп., бр. 55 от 19.07.2011 г., изм. и доп., бр. 99 от 16.12.2011 г., в сила от 1.01.2012 г.
§1. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
Чл. 2. (1) Държавните такси са прости и пропорционални. Те се заплащат с държавна таксова марка,
в брой или по банков път. Министърът на финансите определя как се унищожават таксовите марки и в кои случаи таксите се събират в брой и по банков път.
(7) Органите по чл. 1, ал. 1 осигуряват възможност за заплащане на държавните такси в брой или с таксова марка в помещенията, в които се предявяват исканията подлежащи на таксуване.
(8) Органите по чл. 1, ал. 1 могат да събират държавните такси и по банков път, само в случай, че са осигурили възможностите по ал. 7., като задължително е осигурена възможността за заплащане с банкова карта през терминално устройство в помещенията, в които се предявяват исканията подлежащи на таксуване. Заключителна разпоредба:
§2. Законът да влезе в сила от 31.03.2012 г.
София, 31. 01. 2012 г.
Вносители:
Мартин Димитров
МОТИВИ
към промените в Закона за държавните таксиБез разумно икономическо обяснение, цените на преводите към държавния бюджет са силно завишени. Плащане на таксата за нови лични документи или глобата към КАТ, плащане на сметката за ток или телефон, плащане на наема на хазяйката или изпращане на пари на детето студент в София. Това са все ситуации, в които много от нас използват банков превод, за да извържат плащането. Повечето от нас имат по една сметка в дадена банка, но сметките на тези, на които трябва да пре¬ведем средства са в различни банки. Цените на преводите могат да бъдат различни, тъй като всяка банка е свободна да определя собствени тарифи. Едва ли се замисляме достатъчно колко пари ни струва всеки един превод, но ако умножим сумите за цялата година, може и да помислим отново. Ако приемем, че ни се налага да превеждаме пари средно 5 пъти на месец, това прави 60 пъти на година.
АлтернативиЕдна добра възможност е внасянето на пари на каса по сметката на получателя (виж колона „Такса при внасяне на пари - трето лице“). В този случай неудобството произтича от обстоятелството, че трябва да намерите клон на обслужващата банка на получателя. Ако направите вноската от друга банка, може да ви излезе доста солено.
Друга възможност за плащане на по-ниски такси за преводи е, ако използвате електронно банкиране. Цените на електронните преводи са с около 30-40% по-ниски от обикновените преводи на хартиен носител. От друга страна, за да ползвате услугата почти сигурно ще трябва да направите допълнителни разходи като годишна такса за ползване на електронно банкиране или изваждане на електронен подпис
Добрата практика в много европейски страни е да се плаща с банкова карта през терминално устройство. В момента например, се обсъжда в Естония всяка полицейска кола да има такова устройство. Ако се въведе възможност за плащане с терминални устройства банковите такси ще намалеят значително, защото ще се засили конкуренцията между банките и съответно изборът на потребителите.
Внимание с държавните таксиСъгласно Закона за държавните такси, когато плащаме административни такси в държавните учреждения или съдилищата, те трябва да се приемат „в брой“ или с „държавна таксова марка“. Въпреки това, напук на закона в държавните институции са се настанили обслужващи банки, които приемат плащанията, но и събират много високи такси. В такива случаи трябва да знаете, че държавната администрация е длъжна да поддържа каси за гражданите и да приема заплащане с таксови марки, които ще намерите във всяка пощенска станция. В случай, че ви откажат - сигнализирайте съответното за институцията ресорно министерство.
Практиката за поставянето на банка в сгради на държавно учреждение монополизира плащането на таксите в това учреждение. Резултатът от това е:
• Произволно завишаване на банковите такси за приемане на държавните такси, поради липса на конкурентна или алтернативна възможност за плащане;
• Нарушава се Законът за държавните такси, който в чл. 2 предвижда възможност за пла¬щане на държавни такси само по два начина – на каса (без комисионна за получаване на сумите) и чрез държавни таксови марки (също без комисионна, утежняваща плащането);
• Държавата в лицето на посочените административни органи облагодетелства конкретната банка, поради осигурения и непресъхващ поток на клиенти, в нарушение на правилата за свободна конкуренция;
• Увреждат се правата на потребителите, които се натоварват допълнително с банкови такси, за да ползват и без друго платената административна услуга.
София, 03. 02. 2012 г.
Вносители:
МАРТИН ДИМИТРОВ ДИМИТРОВ
КИРЧО ДИМИТРОВ ДИМИТРОВ
ВАНЬО ЕВГЕНИЕВ ШАРКОВ
ЛЮБОМИР ТОДОРОВ ИВАНОВ