КЛУБ НА СЪДИИТЕ ПО ВПИСВАНИЯТА http://inscribe.free.bg/cgi-php/phpbb3/ |
|
ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ http://inscribe.free.bg/cgi-php/phpbb3/viewtopic.php?f=4&t=2201 |
Страница 1 от 2 |
Автор: | kanarata [ 10 Фев 2012, 13:30 ] |
Заглавие: | ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ |
КОЛЕГИ,ИМА УКАЗАНИЕ ОТ ЗАМ.МИН КЪМ БАСВ ДА СЕ СЪДЕЙСТВА ЗА ИЗГОТВЯНЕТО НА ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ Т.Е. ДА ПОСОЧИМ ПРОБЛЕМИТЕ - ОТНОСНО ПРИЛОЖЕНИЕТО Й ПРИ СЪБИРАНЕ НА ТАКСИ ПО РАЗЛИЧНИ ПО ВИД АКТОВЕ И ТАКА ОТ Т.1 ДО Т.7 ОТ ТАРИФАТА ИДЕЯТА Е С ТАЗИ ИНСТРУКЦИЯ ДА СЕ УЕДНАКВИ И НАШАТА ПРАКТИКА ПО СЪБИРАНЕ НА ТАКСИ ЗАСЕГА НЯМАЛО ДА СЕ ИЗМЕНЯ ТАРИФАТА, СРОКЪТ ЗА ТЕЗИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ - ОТНОСНО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА Е МНОГО КРАТЪК - СЕГА МИ СЕ ОБАДИ ИЛИАНА ТАКА ЧЕ МОЛЯ ВИ ДА ВИЗИРАТЕ ПРОБЛЕМНИТЕ МЕСТА И ДА СЕ ОТЗОВЕМ БЪРЗО Илияна Чернева |
Автор: | Петя [ 10 Фев 2012, 14:09 ] |
Заглавие: | Re: ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ |
Най-пресен ми е проблема по чл.7,ал.5 от Тарифата- "когато се иска удост.за поземлен имот, върху който са изградени повече от един обект с отделни кадастрални идентификатори,за всеки отделен обект се издава удостоверение,за което се събира такса по ал.1"Както сподели наскоро някой ние събираме две такси и издаваме две удостоверения и когато сградата е само една,а ми се струва,че това трябва да стане само ако сградите са повече от една, т.е един имот с една сграда -едно удостоверение и една такса.Вие какво мислите? |
Автор: | Миро [ 10 Фев 2012, 14:09 ] |
Заглавие: | Re: ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ |
също и частичното заличаване на ипотеки |
Автор: | Ками [ 10 Фев 2012, 14:11 ] |
Заглавие: | Re: ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ |
Аз процедирам по следния начин: когато имам два обекта - т.е. земя , заснета с идентификатор и построена, сграда, заснета с отделен идентификатор , искам две молби с две такси - за земята и за сградата поотделно |
Автор: | Георги [ 10 Фев 2012, 14:12 ] |
Заглавие: | Re: ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ |
и аз така го разбирам "повече от един обект" означава, че за втори и следващ брой обекти трябват отделни у-ния |
Автор: | Ками [ 10 Фев 2012, 14:13 ] |
Заглавие: | Re: ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ |
То в противен случай и програмата не го позволява |
Автор: | Петя [ 10 Фев 2012, 14:13 ] |
Заглавие: | Re: ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ |
всъщност и аз така правя,но се чудя дали съм права? |
Автор: | Миро [ 10 Фев 2012, 14:40 ] |
Заглавие: | Re: ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ |
нека да се изясни и въпроса по чл.3 от Тарифата 0.1% , но не по-малко от 10 лв. при заличаване на възбрана 10 лв ли следва да събираме или половината на 15 лв. по това доста спорихме преди време ... |
Автор: | Димитър Каранедев [ 10 Фев 2012, 14:52 ] |
Заглавие: | Re: ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ |
Инструкция № 18 на Министъра на правосъдието от 14 октомври 2002 год. относно прилагането на Тарифа № 1 към ЗДТ И Н С Т Р У К Ц И Я № 18 от 14 октомври 1992 г. ОТНОСНО ПРИЛАГАНЕТО НА ТАРИФА № 1 КЪМ ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИТЕ ТАКСИ ЗА ТАКСИТЕ, СЪБИРАНИ ОТ СЪДИЛИЩАТА, ПРОКУРАТУРАТА, СЛЕДСТВЕНИТЕ СЛУЖБИ И ОТ МИНИСТЕРСТВОТО НА ПРАВОСЪДИЕТО (*) Издадена от Министерството на правосъдието, необнародвана в ДВ, изм. с Решение № 9463 на Върховния административен съд от 25 октомври 2002 г. по адм. дело № 4386 от 2002 г. - ДВ, бр. 103 от 5 ноември 2002 г., в сила от 5 ноември 2002 г. В изпълнение на параграф 3 от преходните и заключителни разпоредби на Постановление № 167 на Министерския съвет от 28 август 1992 г. и с оглед да се внесе яснота по въпроси, които на практика пораждат съмнения във връзка с приложението на тарифата, се дават следните указания: III. Раздел Б НОТАРИАЛНИ ТАКСИ По точка 25 Таксата по тази точка се внася в приход на общинските съвети, заедно с таксата по чл. 2 от Тарифата за местните такси по Закона за местните данъци и такси. Таксуването се извършва върху по-високата цена между договорната и пазарната, когато се касае за продажба. При замяна на недвижими имоти или движими вещи и недвижими имоти, таксите се събират върху цената на по-скъпия имот. Цената на недвижимите имоти по НБПЦНИ се определя от общинския съвет, а за движимите имущества - от съда, респективно от нотариуса. При доплащане в пари към единия имот таксуването се извършва по горния принцип, като към цената на получения имот се прибавя получената сума в пари и в този случай се таксува върху по-високата цена. Договорите за прехвърляне на недвижими имоти срещу задължение за гледане и издръжка се таксуват върху пазарната цена на последните, независимо от това дали освен издръжката е уговорено да се престира и определена сума. На същата основа се събира държавна такса и когато е уговорено прехвърлянето на недвижим имот срещу задължение да се издържа освен продавача и неговата съпруга. Прехвърлянето на недвижими имоти срещу изплащане на дълг се таксува върху по-високата цена между пазарната цена на имота и размера на дълга. При прехвърлянето на недвижим имот със запазване правото на ползване и обитаване до живот върху предмета на сделката, таксуването се извършва без да се намалява цената на имота със стойността на запазеното право. Когато се учредяват или прехвърлят и други вещни права върху недвижим имот (право на строеж, право на ползване и др.), се спазват същите принципи при таксуването върху по-високата цена между договорната и пазарната. При продажба на недвижим имот, към който се придава друг имот по регулация и регулационните сметки не са уредени, при определяне цената на имота, върху който се събира държавна такса, цената на придаваемото място не се взема предвид. При продажба на застроено дворно място, ако се продава само дворното място и продавачът си запазва правото на собственост върху постройката, таксуването се извършва върху пазарната цена на мястото, ако е по-висока от уговорената. Даренията на недвижими имоти се таксуват върху пазарната цена, а при дарения на лица, посочени в чл. 2, ал. 3 и 4 от ЗДТ и чл. 42, ал. 2 и 3 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) - по данъчна оценка. Нотариални актове, с които се прехвърлят недвижими имоти срещу задължение за гледане и издръжка на лице извън посочените в чл. 2, ал. 3 и 4 от ЗДТ и чл. 42, ал. 2 и 3 от ЗМДТ, се таксуват като възмездни сделки при събирането на таксите по ЗДТ и ЗМДТ. При прехвърляне на недвижими имоти - съпружеска имуществена общност, на роднини по права линия, брат или сестра, или племенник на единия от съпрузите, държавната такса се събира върху данъчната оценка на целия имот. По точка 26 При прехвърляне на вземане, обезпечено с ипотека, с нотариален акт се събира такса в размер на 2% . Когато прехвърлянето става с частен договор с нотариално удостоверен подпис, следва да се събира такса 1% по т. 37, буква "б" от тарифата. Нотариалните актове за договорни ипотеки се таксуват в размер на 2% . Тази такса не се събира, когато ипотеката е учредена с нотариален акт, с който се прехвърля правото на собственост върху недвижим имот. По точка 28 Таксата по тази точка се събира при образуването на нотариалните дела. Таксата не се връща при прекратяване на делото и при непризнаване правото на собственост. Такси не се връщат и при частично уважаване на молбата. Таксата се събира на базата на пазарната цена на имота - мястото и всички сгради построени върху него, но не по-малко от цената по наредбата за базисните пазарни цени на имота, въз основа на удостоверяване от общинския съвет. Когато се иска признаване правото на собственост върху идеални части от мястото, върху което има построени сгради, таксата се събира и върху съответната част от пазарната цена на сградите. Сградите не се таксуват само когато молителят притежава нотариален акт за същите или последните принадлежат на трети лица. По точка 29 По тази точка се събира такса във всички случаи на издаване на констативни нотариални актове, когато молителят има документи, които го легитимират като собственик (нотариален акт на наследодателя, разделителен протокол, решение по чл. 19 от ЗЗД, постановление на съдията-изпълнител, протокол за отстъпено право на строеж върху държавна земя и др.), но въпреки това се иска издаването на такъв акт. По тази точка се таксуват констативни нотариални актове на жилищностроителни кооперации. Не се таксуват констативни нотариални актове на член кооператорите по право. По точка 31 Поправките на нотариалните актове се таксуват, когато и основните нотариални актове, чиято поправка се иска, са таксувани. Таксата по тази точка се събира и при поправки на договори за доброволна делба. По точка 35 По тази точка се таксуват и издаваните от нотариалните служби преписи от саморъчни завещания. Ако завещанието е отворено преди влизане в сила на Наредбата за базисните пазарни цени на недвижимите имоти, таксата ще следва да се събере по Наредбата за цените на недвижимите имоти (НЦНИ), въз основа на удостоверение от общинския съвет. При издаване препис на роднини по права линия, или на братя и сестри, таксата се определя върху данъчната оценка, а за незастроените - върху половината от нея. При издаване на препис от отворено саморъчно завещание таксата 1% се събира върху стойността на имуществото по цени, определени от общинския съвет. За издаването на втори и следващи преписи от отворено саморъчно завещание следва да се събира таксата по т. 42. При съставяне на публично завещание, когато предмет на завета са селскостопански земи, за които собствеността не е възстановена по Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), държавната такса ще следва да се определи на базата на цени, определени от общинския съвет. По точка 36 По тази точка се таксуват оригиналните екземпляри, които се връщат на адресатите. По точка 37 При заверка на декларации за непарични вноски (апорт) се събира такса по т. 37, буква "а". За заверка на договори за лизинг на движими вещи (напр. на моторни превозни средства и др.) таксата е по т. 37, буква "б". При заверка на подпис върху учредителен договор за образуване на търговско дружество, таксуването се извършва по т. 38, като заверка на подпис върху документ с неопределен материален интерес. При договори за доброволна делба на недвижим имот, когато между съделителите има лица извън кръга на роднините, ползващи се с облекченията на данъчната оценка, дължимата такса е 2% по НБПЦНИ за частите, които се прехвърлят. По точка 39 По тази точка се събира такса при заверка на декларация на единия съпруг, с която дава съгласие на другия съпруг за разпореждане със семейно жилище - индивидуална собственост. По точка 42 При удостоверяване верността на препис от частен документ с определен материален интерес (договор за наем), таксата се събира по т. 37, буква "б". За вписване на договора се събира такса по т. 45. По точка 43 При протестиране на менителничен ефект се събира само такса 2% върху сумата, за която се извършва протестът. V. ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ 1. Преписите от исковите молби и приложените към тях доказателства, както и преписите от приложенията не се таксуват. Възраженията и отговори по дела, с изключение на тези по н.о.х. дела, се таксуват по чл. 1 от Общата тарифа за таксите, които се събират по Закона за държавните такси (ДВ, бр. 35 от 1976 г.). 2. Втората и следващата страница от оригиналните нотариални актове не се таксуват, а вторите и следващите екземпляри от същите се таксуват като преписи (по т. 42 от тарифата). 3. При събирането на пропорционалните такси те се изчисляват без закръгляване на сумите, върху които се събират. 4. Молбите на непълнолетни за даване разрешение от председателя на районния съд за встъпване в брак и молбите за назначаване на особен представител, се таксуват по чл. 1 от общата тарифа за таксите. 5. Всички писмени молби до съдебните учреждения, с които се правят искания по делата и преписките по движението им, както и за издаване на преписи, удостоверения и други книжа по същите дела, освен онези, за които отделно е предвидено таксуване в тарифата или са освободени по ЗДТ, се таксуват по чл. 1 от общата тарифа. 6. Молбите за даване разрешение за отчуждаване на недвижими имоти и движими вещи, които се отнасят до имущество на ненавършили пълнолетие деца, се таксуват по чл. 1 от общата тарифа. 7. В текстовете на тарифата, където е определено таксата да се събира върху "стойност", същата следва да се събира върху пазарната цена, която за недвижимите имоти се определя от общинския съвет по НБПЦНИ, а за движимите имущества - от съда или нотариуса. 8. (Отм. с РВАС № 9463 - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) 9. При вписване на договори за делба, възбрани и други събраната държавна такса по т. 44 от тарифата се отбелязва върху екземпляра, който остава в нотариалната служба и се подрежда в отделна книга. 10. Във връзка с предвидените освобождавания от заплащане на държавни такси по чл. 5 от ЗДТ, чл. 63 от ГПК и в други специални нормативни актове, следва да се има предвид и следното: Освобождават се от държавна такса молбите и заверките за освобождаване на гаранции по наказателни от общ характер дела, а по наказателен частен характер дела и по граждански дела се таксуват по чл. 1 от общата тарифа. По чл. 5, буква "в" и "к" от ЗДТ се освобождават от заплащане на държавни такси делата за установяване на трудов стаж, злополука и за установяване на възраст за придобиване на право на пенсия. Осъденият работник - ответник по трудово дело, не дължи държавна такса - чл. 362 от Кодекса на труда. Държавните такси до 100 лв. да се събират в брой срещу квитанция, издавана от съдебното учреждение. 11. По производства за оценки и определяне на обезщетения, както и за издаване, вписване и обезсилване на нотариални актове, за учредяване, преминаване и заличаване на ипотеки и други вещни тежести и за издаване на изпълнителни листове във връзка с отчуждаване на имоти за държавна и обществена нужда (чл. 107 от Закона за собствеността) не се събират държавни и местни такси. 12. За регистрация на сдружения с идеална цел и фондации се събира държавна такса по т. 20, буква "е" от тарифата. 13. Инвалидите, бременните, майките с деца до 6-годишна възраст и сираците, се освобождават от заплащане на държавни такси, само ако са налице условията на чл. 63, буква "б" от ГПК. 14. С изменение на ЗДТ (ДВ, бр. 55 от 1991 г.) съгласно чл. 4а се събират държавни такси при издаването на нотариални актове за прехвърляне право на собственост и учредяване право на строеж върху недвижими имоти - застроени и незастроени, на които ще се извърши индивидуално, групово или кооперативно жилищно строителство, на нотариални актове за собственост в построени от жилищностроителни кооперации или по реда на групово жилищно строителство или надстрояване или пристрояване сгради при разделянето им, на документи за собственост при продажба на граждани на построени за тази цел жилища от народните съвети, както и при продажба и замяна на държавни жилища в градовете и другите населени места, определени от Министерския съвет. 15. При обжалване присъда само в гражданската част от подсъдимия или гражданския ищец, предварително такса не се събира, а в зависимост от резултата се присъжда от по-горната инстанция. 16. С оглед правилното приложение на Тарифа № 1 и за уеднаквяване практиката на съдебните учреждения във връзка с това към Министерството на правосъдието се изгражда комисия, която разглежда всички запитвания и дава указания по приложението на тарифата. 17. Настоящата инструкция отменя Инструкция № 1410 за прилагането на Ведомствената тарифа № 1 по ЗДТ (обн., ДВ, бр. 97 от 8 декември 1970 г.). -™-™-™-™-™-™-™-™-™-™-™-™-™-™-™- Може да се използват някои постановки от тази инструкция, които са по такси аналогични или идентични на сегашните. Опитвам да намеря и предишната инструкция ... |
Автор: | Collective work [ 14 Фев 2012, 09:26 ] |
Заглавие: | Re: ИНСТРУКЦИЯ ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ДЕЙСТВАЩАТА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ |
На 01.10.2009г. влезе в сила ,публикуваната в ДВ бр.77 от 29.09.2009г. Тарифа за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията. При нейното приложение се констатираха противоречия с правни принципи , норми регламентирани в материята ,касаеща охранителното производство .Наред с това със заповед РД-01-502 / 26.06.2009г. на изпълнителния директор на Агенция по вписванията се правят указания към служителите за приложението на тарифата, които вменяват на служителите правомощия, с каквито те не разполагат и се измества съдебно охранителното присъствие на съдията по вписванията. Практическото приложение на тарифата предизвика следните проблеми, мотивирали ме за настоящото становище пред Вас: Съгласно Закона за държавните такси- чл.3-„държавната такса се заплаща при предявяване на искането за извършване на действието и /или при издаване на документа ,за който се плаща такса ,така както е указано в тарифата.”,чл.4 б. в/-„държавните такси се заплащат: за извършване на действия и услуги от държавни съдебни изпълнители и от службите по вписвания”-стара редакция от 01.07.1997г- с приемането на Закона за нотариусите и нотариалната дейност /ЗННД/- съдията по вписванията. ДВ бр.36/2004 г. в сила от 31.07.2004г.-съдия по вписванията се замени със служба вписвания , което не беше съобразено с факта че „действия” се извършват от съдията по вписванията ,а „услуги” се извършват от службите. Нотариалното действие вписване, отбелязване ,заличаване, издаване на удостоверения, справки по нотариалните книги са нотариални действия извършвани от съдията по вписванията –чл.570 ГПК във връзка и с чл.280 ЗСВ –т.е. таксите следва да се определят само и от съдията по вписванията –той” разпорежда или отказва вписването ,заличаването ,отбелязването в имотния регистър и се произнася по издаването на справки и удостоверения”-чл.280 ал.1,т.1 от ЗСВ. Волята на законодателя е нотариалното производство със съдебното присъствие на съдията по вписванията да носи сигурност и гаранция за спазване законовите норми и принципи с цел охрана и сигурност на вещно правните отношения -собствеността на недвижимите имоти. 1.С оглед гореописаното Заповед РД-01-502 / 26.06.2009г. на изпълнителния директор на АВ ,с която нарежда на служителите си да изпълняват служебните си задължения ,давайки указания как да определят таксите по тарифата ,респ. да определят колко броя удостоверения да се направят е в нарушение на ГПК, ЗСВ, ЗДТ, Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/.Чл.82 ал.1 ЗКИР- „съдията по вписванията разпорежда да се извърши вписването ,след като провери дали са спазени изискванията на закона ,както и предвидената от закон форма на акта ,с който се признава, учредява, прехвърля, изменя или прекратява вещното право”-т.е. той извършва действията. Определянето на таксите е вменено в негова отговорност и е условие за извършване на съответното охранително нотариално действие по негово разпореждане. Отговорността за неизпълнение на всяко разпореждане е визирана и в чл.405 ал.1 ЗСВ. чл.1 ал.2 – „за издаването на незаверен препис от вписан акт от книгите на службата по вписванията се събира такса 5 лв. за първа страница и по 0,5 лв. за всяка следваща страница”-приложението на този текст води до неоправдано големи такси- доближаващи се до тези за заверени преписи и на практика ,затруднява се издаване на обикновени копия- служещи за други нотариални действия -например удостоверения за тежести . Този текст не е съобразен с практическото приложение на тези копия. Получава се така , че едно незаверено копие струва повече от заверено когато се касае за акт от един лист. Издаването на незавереното копие бе уредено по добре в стария текст на тарифата-1 лв.,т.е. твърда такса за целия акт ,независимо от броя страници. Сега се получава парадокса че за голям акт -от много страници се плащат големи суми- скоро се внесе такса 45 лв. за незаверено копие от акт. Издаването на заверено копие е нотариално действие извършвано от съдията по вписванията и ангажира неговата съдийска преценка- ГПК, ПВ- при произнасяне .В теза хипотеза е оправдано таксата да е по голяма. Предложение: незаверени копия да се издават само на лицата от кръга на чл. 51 Правилника за вписванията- с оглед факта ,че в тях се съдържат лични данни. Чл.2 „За вписване на подлежащи на вписване актове и документи се събира такса върху цената, по която е таксуван акта или документа, или върху цената на иска в размер 0.1 на сто, но не по-малко от 10лв.” Думата „документи”няма реално приложение и следва да отпадне- вписват се актове. Актовете,подлежащи на вписване, визирани в Правилника за вписванията – чл. 4 и следващи- ако са в нотариална форма- няма проблем- таксата се определя от визирания в акта- удостоверен материален интерес. Други актове: -искови молби се събира 0.1% върху цената на иска.Ако не е посочен цена на иска ,както и при искови молби за делба се събира минималната такса 10 лв.,тъй като молителят може да няма възможност да се снабди с данъчна оценка на спорния имот / те се издават все още само на собственици/ и с оглед приложението на чл. 70 ГПК- относим и към охранителното производство- чл.540 ГПК -за вписване на актове без материален интерес, подлежащи на вписване (нот. актове за поправка, съдебни решения без посочена цена- искове по 108 ЗС, решенията на съдилища не съдържащи цена- по тях не следва да се иска данъчна оценка , цена договори за наем и аренда на земеделска земя - те по силата на закона са без мат. интерес , безвъзмездно право на ползване - събира се твърда такса –минималната 10 лв. -- при продажбата на наследство матер.интерес се определя от цената в самия договор- не по малко от 10 лв. – с оглед особеността на тези договори- продава се наследството като съвкупност без посочени имоти в договора за вписвания по ТЗ: апорт непарична вноска- 0.1% върху по-високата стойност от експертната оценка и данъчната оценка на недвижимия имот -прехвърляне на търговско предприятие- 0.1% върху по-високата цена между продажната , данъчната оценка за недвижимия имот и балансовата стойност на предприятието - преобразуване на търговско предприятие- при промяна на правно -организационната форма- 10 лв , при вливане, сливане, разделяне - стойността на имотите ал. 6 на 263з от Търговски закон ги урежда в отделна хипотеза - когато има вещни права върху недвижими имоти – по по голямата от двете стойности балансова и данъчна 0.1% вписвания по ЗЗД- цесия, встъпване в дълг, заместване в дълг – събраната такса следва да е по реда на чл.3 – тъй като тези актове следва да бъдат отбелязвани към първоначално вписаните ипотеки- т.е. следва да се събира половината от таксата указана в първоначалния акт- ипотека . Мотив : защото това не е нова ипотека с нови последици,запазва се реда на ипотеката , така че и таксата следва да бъде като при отбелязване - половината от таксата за вписване брачен договор -вариантите са два ако има указана някаква цена – 0.1% върху по високата от двете- посочена и данъчна оценка ако няма указана цена – 0.1% от данъчната оценка молба за отмяна – чл.112 б.к ЗС – първи вариант – по първоначално внесената такса с оглед цената на иска втори вариант -да е твърда такса 10 лв. Чл.3 –„за отбелязвания и заличавания ,както и за подновяване на вписвания и отбелязвания се събира половината от таксата по чл.2 Предложение : 1.тъй като в чл. 2 е визиран минимум- - но не по –малко от 10 лв. – минималната такса при отбелязване,заличаване – да е 10 лв.- с оглед таксите при заличавания на възбрани и констатираното противоречиво събиране в страната- 7.50 / визираната такса за вписване е 15 лв. или с оглед минимума визиран в чл. 2- 10 лв. и практиката в страната на колеги – да бъде не по малко от 10 лв. 2.Тук следва да намерят място актовете по чл. 101,102 ЗЗД – прехвърляне ,заместване ,встъпване в дълг. 3. Не е уредено –такса при частични заличавания, тъй като Тарифата от 2009 възпроизвежда стария текст , който поради разнородна и противоречива практика беше повод за указания от министъра на правосъдието в инструкция –от 27.08.2008г. ,с която се дава насока -при заличавания да се събира държавна такса ,съразмерно на пратената /погасената /част от кредита. След вече утвърденото приложение на тези указания промяната в Тарифата от 2009 игнорира разпореждането на министъра и върна пак първоначалното състояние ,което доведе до остри противоречия . Предложение : Следва да се въведе изричен текст за частичните заличавания при ипотеки- например процент от сумата ,за която се иска заличаване на ипотеката- 0,1% върху сумата за която се иска заличаването. Това е в синхрон с чл. 97 ал.2 от ЗННД и с указанията от ресорен зам.министър - Райчинова – № 92-11-139/27.08.2008г., потвърдено от ресорен зам. министър Жанет Петрова от 04.05.2010 г. във връзка с постъпили сигнали до МП за неспазване на указанието и утвърдена вече съдебна практика - в същата тема и на ОС и на ВКС . С оглед особеностите на ипотечното право – неделимо , целия имот служи за обезпечаване на цялото вземане на кредитора а той има право да поиска заличаване на ипотеката независимо дали дългът е погасен, тъй като изцяло от неговата воля зависи дали да запази привилегията, която дава обезпечението на вземането – при ипотекиране на няколко имота и правото на кредитора да дава съгласие да бъде заличена ипотеката върху един от тях и текста на чл. 3 от Тарифата- таксата се събира върху цената, върху която е таксуван актът ,а в ипотеката не е уговорено кой имот каква част от вземането обезпечава – би било добре в актовете за ипотеки да има текст ,че ако има такава уговорка в акта при частично заличаване ще е ясно за кой имот и за каква сума от кредита се заличава .Само ако има изрична такава уговорка може да се приеме, че таксата следва да се внесе върху онзи размер на вземането, който се обезпечава с ипотеката на имотите, за които се иска заличаване. -при отбелязване (заличаване) по вписана ИМ, с което е отхвърлен иска- твърда такса 10 лв.,или половината от първоначално внесената за вписване на искова молба- но това би затруднило излишно страните ,които имат интерес от отбелязване определението на съда за прекратяване- още повече че в самото определение на съд – няма визиран материален интерес. Няма основание да се иска данъчна оценка при отбелязвания, заличавания- тъй като тези нотариални действия нямат самостоятелно действие- те продължават или прекратяват действието на първоначално вписания акт. Чл.4 За вписване на особен залог и на допълнителни обстоятелства се събира съответната такса по Тарифата за държавни такси, събирани от ЦРОЗ по ЗОЗ. Съгласно ТАРИФАТА за държавните такси, събирани от Централния регистър на особените залози по Закона за особените залози- чл.2 За вписване на договори за залог, за продажба със запазване на собствеността до изплащане на цената и за лизинг се събира такса 40 лв. за първия лист от заявлението и по 10 лв. за всяка следваща страница на заявлението и документа за съгласие, ако е приложен отделно. И с олед изискванията на ЗОЗ и Правилника за вписванията – чл.21,ал.3 ЗОЗ и чл.22а от ПВ – се вписва и подрежда удостоверението от Търговски регистър.С оглед изпълняване изискванията на чл. 6 от ПВ- се прилага и договора като неразделна част от удостоверението.Т.е. събраната такса за вписване е 40 лв. за удостоверението и с оглед приложението на договора и страниците му - по 10 лв. за всяка от него. чл.5 „за вписване на откази от вещни права върху недвижими имоти и за вписване на възбрани се събира такса 15 лв.”- следва да се уточни в частта откази от вещни права... да е на лице по 15 лв., тъй като по съответните поименни партиди на лицата се изпълнява разпореждането на съдията. Чл.7.Издаването на удостоверения за наличие и липса на тежести е нотариално производство, извършвано от съдията по вписванията-чл.569 и 570 ГПК .Като такова, процедурата по подготовка и изготвянето му е уредена в Правилника за вписванията /ПВ/.Тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията- в сила от 01.10.2009г. в чл.7 урежда нерегламентирани в правото правила за такси, противоречащи на принципи на охранителното производство -визирани в ГПК,ЗКИР ,ПВ, а именно- съобразяване на нотариалните действия с конкретното искане на молителя,/ГПК/. Пример-чл.7 ал.4,5,6- едно заявление от молител се издават няколко удостоверения -независимо от факта ,че той е собственик на целия имот и той преценявайки какво да е искането му и къде и за какво ще му послужи. Нарушаване волята на молителя е в противоречие и с вещно правните принципи-напр.чл.92 ЗС ,влиза в противоречие с практическото приложение на чл.47 ПВ ,не дава точна представа за състоянието на целия имот на собственика ,крие риск от издаване на неверни в съдържание удостоверения- т.е. новата постановка на чл. 7- ал.4,5,6 от Тарифата не е съобразена ,че вписването,съответно справките се извършват и към настоящия момент по персонална система и няма имотен регистър. В чл.7 ал.5 и 6 касаещи – удостоверение за поземлен имот –влиза в противоречие с принципите на Закона за собствеността .Точното прилагане на буквата на текстовете по чл.7 водят до големи правни проблеми , стига се до неоправдано събиране на такси, изготвят се удостоверения с взаимно изключващи се и противоречиви изводи. Резултатът е напрежение в правните среди -обслужвани с тези удостоверения ,противоречива практика , издаване на удостоверения ,които не водят до търсените правни изводи. Тук трябва да се подчертае ,че нотариалното производство –издаване на удостоверения-чл.569 т.7 ГПК извършвано от съдията по вписванията е производство ,в което следва да се изпълнят точно указанията –разпореждания на съдията по вписванията, т. е. тарифата следва да обслужва правото, а не обратно Чл.7ал.1 т.3 „за издаване в срок до 8 работни часа-50 лв.”- по добра редакция би била –за един работен ден -тъй като се плаща доста голяма такса ,а при издаване на удостоверението няма практическа възможност да се проверят и постъпилите актове и на удостоверението фигурира предходния ден на издаването. На практика няма никаква актуална удостовереност и смисъла му е обезсмислен. Този проблем би се отстранил с един пълноценен входящ регистър с нанесени данни за собственици и възможност за проверка и по входящия регистър. Чл.7 ал.3 Няма правен аргумент и за въведеното изискване в ал.3 –„...за период от 10 години се събират следните такси:” и ал.3-„когато удостоверението се изисква за период ,по-голям от 10 години, таксата се събира с увеличение 30 на сто”.По принципите на вещното право определящ е момента на придобиване на имота от собственика и проверката се извършва на името на собственика от придобиване до отчуждаване –т.е. неправомерно се събира такса с 30 % повече. Не е ясно приложението на ал.2 на чл.7- „при неспазване на сроковете по ал.1 таксата е в размер на 10 лв.”-съответно по ал.1 –до 7 работни дни-10 лв., до 3 раб. Дни- 20 лв., до 8 часа- 50 лв. Възниква въпросът ако Агенция по вписванията просрочи издаване на удостоверение –например при искане до 8 часа при издаване на удостоверение се дават архивирани данни от програмата за предния ден , а не за деня на изтеглянето- т.е. налице е неспазване на срок и следва ли да се намали таксата и как на практика би станало едно връщане на пари . Чл.7 ал.5 „ Когато се иска удостоверение за поземлен имот, върху който са изградени повече от един обект с отделни кадастрални идентификатори, за всеки отделен обект са издава удостоверение, за което се събира съответната такса по ал. 1”. С оглед гореизложеното противоречие на тази редакция с Закона за собствеността и несъобразеност ,че вписването се извършва по персонална система и няма имотен регистър: Предложение: Когато става дума за един собственик – на имот и сгради – независимо от броя им в този имот- да се подготвя и издава едно удостоверение с една такса Чл.7а-„Когато държавната такса е заплатена по електронен път ,в службата се представя препис....заверен от страната по акта ,от нотариус или от банката....”- този текст не е съобразен с факта, че съдията по вписванията е отговорен за определяне и събиране на дължимите такси по съответните нотариални производства, каквото е и издаването на удостоверения- той извършва разпореждания, които се изпълняват от служителите, а платените такси се удостоверяват с надлежни финансови документи. Изготвяне на преписи от такива документи –заверени от страна по акта или нотариус е нерегламентирано и отваря врата за измами .Проверката дали са спазени изискванията на закона –чл.533 ГПК,чл.82 ЗКИР,чл.32а ПВ, е вменена на съдията по вписванията ,за всички видове нотариални действия. Определяне и удостоверяването на внесена държавна такса е първото изискване на закона ,което дава възможност да се произнася съдията по вписванията с разпореждания и служителите да извършват услугите- регистрация и техническа дейност. Предложение : Таксите се удостоверяват с оригинални платежни документи. По нотариалните действия извършвани от съдиите по вписванията ,касаещи актове съхранявани от държавния нотариат и приети в архива на Агенция по вписванията –саморъчни завещания и всички процедури по тях -обявяване ,оттегляне, изготвяне на първи препис се събират такси по Тарифа за нотариални такси към закона за нотариусите и нотариалната дейност и/или по Тарифа за държавните такси, които се събират от съдилищата по Гражданския процесуален кодекс (ГПК) по сметка на съдилищата. |
Страница 1 от 2 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |