Във връзка с Ваша заповед за командировка пребивавах с колеги от Агенция по вписванията в гр.Лисабон, Република Португалия.Целта на работното посещение бе обмяна но опит и проучване на добрите практики в Института по регистри и нотариуси /ИРН/ към Министерство на правосъдието на Република Португалия, съгласно проект „Повишаване на квалификацията на служителите, развитие и подобряване на управлението на човешките ресурси в „Агенция по вписванията", финансиран по Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз. Групата ни, водена от главния секретар на Агенция по вписванията се състоеше от седем човека. На 16.03.2010 г. в 10,30 часа в присъствието на консула в посолството на Република България в Република Португалия започна срещата с президента на Института по регистри и нотариуси към Министерство на правосъдието на Република Португалия г-н Антонио Фигуейредо и директорите на отделните регистри.Той изключително подробно ни запозна с дейността на ИРН, явяващ се орган на публичната администрация на пряко подчинение на Министерството на правосъдието, който наред с администриране дейността на отделните регистри извършва контрол и надзор на цялостната нотариална дейност. Института има 650 представителства в цяла Португалия с около 6000 държавни служители. Реформата в процедурите по регистрации стартира през 2005 година и има за основна цел опростяване процеса на регистрация, което е постигнато чрез въвеждане на модерни софтуерни продукти. Резултатът от изпълнението на тази цел е създаването на напълно електронни регистри - Търговският и Автомобилният регистри. В останалите регистри все още продължава обработването на информацията както по електронен път, така и на хартиен носител. За разлика от възприетата у нас процедура данните се въвеждат, а не се сканират. Втората цел на реформата е опростяване процесите на регистрация и административна дейност за гарантиране и подобряване качеството на живот на гражданите, и намаляване на разходите за бюрократични процедури. Тази цел се изпълнява чрез проекта „Симплекс". Основното в този проект е създаването на интегрирани бюра по информационни услуги, където гражданите могат да осъществят всички видове регистрации. Г-н Фигуейредо акцентира върху постигнатите високи резултати, в следствие на реформа, която се провежда от четири години. Институцията е отличена от Европейския съюз и Международната банка с награда за намаляване на бюрокрацията, опростяване и ускоряване процеса на регистрация ( „фирма за един час").През 2007 год. Република Португалия е обявена за топреформатор в администрирането на търговски регистър, а през 2009 год. Република Португалия е обявена за топреформатор в регистрацията на собствеността и създаването на регистъра на собствеността. Реформата се крепи основно на два стълба - засилено използване на новите технологии и работа с човешките ресурси. Ежегодно служителите преминават през 6-7 курса на обучение. В тази връзка има изградени центрове към Института, в които се провежда обучение, в зависимост от нуждите на съответния служител. Институтът поддържа и обслужва общо пет регистъра: - Търговски регистър - Сграден (Имотен) регистър - Автомобилен регистър - Регистър на личните карти - „карта на гражданина" - Граждански регистър На въпрос от моя страна как е успяла реформата и на какво се дължи обществената и подкрепа г-н Фигуейредо заяви, че определящо е политическата воля, упоритост и постоянство на правителството, широка разяснителна работа сред населението, подкрепа на браншовите и граждански организации и др. в това число и на опозицията. Сега, въпреки успеха на реформата ежемесечно ръководството на ИРН и ресорния държавен секретар от Министерство на правосъдието продължават ежемесечните си срещи с организациите и представители на гражданското общество. След встъпителното слово на г-н Фигуейредо, Следвайки предварително уточнената програма бяха представени подробно всеки един от регистрите на Институт по регистрация и нотариуси. Автомобилния регистър - беше представен от г-жа Ана Паула Естевеш . Целта на този регистър е премахване на формалностите при регистрация на превозните средства от правна гледна точка. Документите за регистрация могат да се подават изцяло онлайн, както и във всеки един офис в страната. Регистърът е единен за територията на цялата държава. Документът, който се получава след регистрация на автомобила е валиден за територията на Европейски съюз, тъй като е уеднаквен с техните изисквания. В документът има вградени елементи за сигурност, които не позволяват МПС да бъде откраднато и пререгистрирано в друга държава. Регистрацията отнема около 20 минути, документи могат да се подават във всяко от 391 бюра/офиси на територията на цялата страна. Издаването на автомобилните номера се извършва от Институт за движение на сухопътните средства и става на случаен принцип още при техния внос. Регистър на личните карти - „Карта на гражданина"- бе представен от г-жа Сандра Монтейро. Г-жа Монтейро обясни, че проекта е стартирал през 2005 год. и при създаването му са наблегнали на пет основни цели: достъпност, премахване на бюрокрацията, фокусиране върху удобството на гражданите, опростяване, интеграция между различните институции и сигурност на личните данни. Създаването на този регистър е продиктувано от факта, че по конституция португалският гражданин не може да има един и същ номер за две различни неща т.е. нямат ЕГН, както е при нас и всеки има около различни номера в отделните институции (данни от здравната карта, карта на избирател, данъчна, лични данни). Когато се подава молба за новия документ служебно се получават от институциите данни за всички останали номера и те се вписват в новата лична карта. Ако личната карта се издава за първи път, се подават молби до всички институции, които първо издават петте различни номера. Открити са 352 бюра/офиси, като такива вече има и във 7 португалски консулства в различни държави. Личната карта съдържа: имената на гражданина, дата на раждане, информация за двамата родители, дигитален подпис, информация за всички налични предишни паспорти или лични карти, снимка, настоящ адрес както и пръстов отпечатък. Личната карта дава данни за: данъците които дължи съответната личност, здравните му осигуровки, дали съответния гражданин е гласувал или не. В личната карта на всеки португалски гражданин има вграден чип, който съдържа неговата лична информация, електронен подпис, адрес, спесимен на подпис и др.Също така има и електромагнитна лента, която позволява пътуването с тази карта във всички страни от Европейския съюз.Картата на гражданина е задължителна за лица навършили 6 годишна възраст, а след 2012 год. ще бъде задължителна за всички граждани на Португалия, т.е. тогава ще приключи подмяната на старите документи за самоличност.Таксата за издаване на картата е 12 евро, при загубване 22 евро, а при спешни поръчки таксата се увеличава с 8 евро. Търговският регистър - беше представен от г-н Аблио Силва - до 2005 г. регистрацията е ставала само „на хартия". Имало е 308 служби, до които са се изпращали документи по пощенски път. Към настоящият момент, Търговският регистър е изцяло електронен, като има до сега 643 000 търговски регистрации. Регистрацията на търговеца струва 360 евро, а ако основният предмет на дейност е свързан с иновации, научни изследвания и развитие струва 300 евро. Информационната система на регистъра е достъпна за веки гражданин т.е всеки може да извършва справочна дейност. Съществува т. нар. услуга по удостоверяване, чрез която заинтересованото лице получава по електронен път перманентен сертификат т.е. получаване на данни за всяко търговско дружество 24 часа в денонощието.Ако услугата се ползва за 1 година таксата е 19,5 евро, за 2 години 35 евро и за 4 години 54 евро. Създадена е и допълнителна услуга заради директива на ЕС, подобно на тази в България за обявяване на годишните финансови отчети, като сега се дава тежест на публичността на сметки и отчети на дружествата за сметка на уставния капитал. Разликата с ТР в България, е , че справки все още не могат да се правят оп-Нпе в португалския регистър. Голям интерес предизвика услугата „фирма за 1час", която се извършва в 168 бюра и е отличена през 2006г. с награда от ЕС за успехи при опростяване на процедурите. Тук особеното е, че самият регистър изготвя документите за създаване на фирма ( различни типове дружествен договор) и след това регистрира дружеството, като тази регистрация е възможна само на място.Тази услуга стимулира търговците да се регистрират, дейността им да е на светло, което пък води до значително повишаване събираемостта на данъците.Обмяната на информация с португалските колеги приключи в 18,00 часа, а от 19,00 часа нашата делегация беше приета в посолството на Република България в гр.Лисабон от посланика на страната ни г-н Иван Петров. Регистъра за „наследство и разводи", като част от Граждански регистър от г-жа Изабел Карлош . Тук се наблегна, че всички актове за раждане, брак, развод и смърт са в централна база данни, от където може да се получи информация на момента.От 18.12.2007 год. наследствата и делбите при развод минават от Имотен регистър в Граждански регистър.Задължение на бюрата е да се изготвят списъци на наследниците, да се съберат дължимите данъци и такси, да се извърши регистрация на имотите след делбата и да се изпратят уведомления до заинтересованите ведомства /данъчни, социални служби и др./.От 05.02.2009 год. в Португалия женитбите могат да се заявяват онлайн, като за целта лицата трябва да имат издадени нови лични карти.Молбата за сключване на граждански брак се подава от едното лице и след съгласие от другата страна, анализ и одобрение от длъжностното лице се насрочва дата. Това важи също така и за църковните бракове. Всичко в този регистър е дигитализирано. Последва представянето на Сградния регистър и „Готов дом" - , ръководено от г-жа Паула Галардаш . Във връзка със "Сградния регистър " - беше интересно да разберем, че от 01.01.2009 год. регистрацията на всички сгради е задължителна, като са започнали с регистрирането на градските сгради и постепенно разширяват обхвата към малките населени места и поземлените имоти.До настоящия момент са регистрирани 68% от сградния фонд, т.е. около 11 милиона сгради.Съществува пълна интеграция с останалите регистри и всеки един документ може да бъде получен онлайн.. Вписванията и разрешенията за вписвания се осъществяват само от така наречените „регистратори", които имат юрисдикцията да постановяват и извършват самото вписване. Сградите респективно имотите получават идентификатор (номер) при самото вписване, като ако такъв не съществува той се дава автоматично от системата. Данните за имота се взимат на база това което е описал в заявлението самия клиент. Интеграция с Кадастъра като нашата няма, но за сметка на това имат право да влезнат в базата данни на Кадастъра и да получат цялата информация която им е необходима. Всички регистратори са предварително обучени и квалифицирани за да извършват вписването. Липсва длъжността „съдия по вписванията" , като тази функция се поема от регистратора. При представянето на проекта „Готов дом" - беше обяснена процедурата на „ придобиване на жилище от разстояние", т.е. как само с подаването на заявление в едно бюро/офис, клиентите могат да се сдобият с жилище. Проекта стартира през м.юли 2007 год., като първоначално услугата се предлага в 7 бюра, а сега вече в 231 бюра в цялата страна. Процедурата е улеснена като са спестени 17 стъпки (изваждане на документи от различни регистри, институции и държавни органи), като тук всеки един документ може да бъде издърпан онлайн от самия регистратор за да се спести разкарването на гражданите по различните регистри. Обърнато бе внимание, че реформата е извършена с приемане на закон за изземването на функцията на нотариусите при което са срещнали много трудности. За сравнение дадоха пример, че ако използват процедурата "Саза Ргоп1а" по придобиване на жилище може да се олекоти от 1ден до 6 месеца, докато при ползването на процедурата при нотариус е отнемало до 1 година. Огромна разлика има също така и във заплащането при двата подхода - при първия около 600-800 евро, а при традиционния около 1600-1700 евро, но въпреки това гражданите могат да изберат дали да изберат да подадат документи използвайки "Сава Ргоп1а" или да се обърнат към нотариус. Реформата е срещнала голямо неодобрение при нотариусите, но въпреки това е въведена със закон, като са оставени и двата начина по които могат да се придобие имот, т.е изборът е изцяло в ръцете на гражданина.Тук отново опираме до наличието на политическа воля, която е упражнявана от два последователни кабинета и която многократно бе споменавана в изказването на президента г-н Антонио Фигуейредо, като основа на постигнатите успехи в работата на всички регистри, администрирани от След приключването на всички презентации посетихме няколко от техните регистри на място, бюро за комплексно обслужване на граждани, отдел „Човешки ресурси" и кабинет за обучение на служители, за да се запознаем практически с тяхната работа. Беше ни направена и демонстрация на снемане на данни (фотографиране, пръстови отпечатъци, дигитален подпис и др.) при изготвянето на „лична карта", както и заявление за регистрация на имот в офиса на Сградния регистър. Предлагам да бъде изготвен обобщен доклад, който да бъде предоставен на ресорния заместник министър на МП г-жа Жанета Петрова, с цел да бъде запозната с опита на португалските ни колеги по поддържането и администрирането на регистрите от Института по регистри и нотариуси към Министерство на правосъдието на Република Португалия.Със същият доклад по отделните направления да бъдат запознати и колегите от Агенция по вписванията от цялата страна при провеждане на предвиденото, в рамките на проекта „Повишаване на квалификацията на служителите, развитие и подобряване на управлението на човешките ресурси в „Агенция по вписванията", обучение през м.юни 2010 год.
Гореизложеното Ви докладвам за сведение и разпореждане. ИРН. 2010 год.
|
|