МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО АГЕНЦИЯ ПО ВПИСВАНИЯТА УТВЪРЖДАВАМ: /п/ ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РЕДА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА НЕДЪЛЖИМО ПЛАТЕНИ ДЪРЖАВНИ ТАКСИ, СЪБИРАНИ ЗА ДЕЙСТВИЯ И УСЛУГИ ПО ПРАВИЛНИКА ЗА ВПИСВАНИЯТА
I. ОБЩИ ПРАВИЛА Чл. 1. Настоящите правила се издават на основание чл. 46 от Закона за държавните такси и уреждат реда за възстановяване на недължимо платени държавни такси, събирани за действия и услуги по Правилника за вписванията. Чл. 2. Лицата, на които са вменени функции по извършването на проверка и констатиране наличието или отсъствието на основание за възстановяване на недължимо платени държавни такси се определят със заповед на изпълнителния директор на Агенцията по вписванията.
II. ЗАЯВЛЕНИЕ ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА НЕДЪЛЖИМО ПЛАТЕНА ДЪРЖАВНА ТАКСА И РЕД ЗА РАЗГЛЕЖДАНЕТО МУ
Чл. 3. Заявлението за възстановяване на недължимо платена държавна такса се попълва по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията по вписванията /Приложение № 1/. Образецът на заявлението е достъпен за всички заинтересовани лица чрез осигуряването му на хартиен носител в деловодството на Централно управление на агенцията и чрез публикуването му на електронната страница на администрацията. Чл. 4. Заявлението задължително следва да съдържа всички реквизити, съгласно утвърдения по чл. 3 образец. Чл. 5. Заявлението за възстановяване се подписва и подава лично от вносителя на сумата, съгласно платежния документ, или от упълномощено от него лице. Чл. 6. Заявлението се депозира в деловодството на Централно управление на Агенцията по вписванията или се изпраща по пощата на административен адрес: Агенция по вписванията, ул. „Елисавета Багряна" № 20, гр. София, п.к. 1111. Чл. 7. Към заявлението се прилага оригинал от платежния документ и пълномощно, в случаите на упълномощаване по чл. 6. Когато държавната такса е заплатена по електронен път, се представя заверен препис от електронния документ, възпроизведен на хартиен носител като препис, заверен от страна по акта, от нотариус или от банката, получила или извършила плащането. Чл. 8. След приемане на заявлението служителите в деловодството регистрират входящия документ, като приемането му се предхожда от проверка, целяща установяване адресирането на документите до агенцията и наличието на посочените в тях приложение, съгласно утвърдения образец /Приложение № 1/. При констатиране на липса на задължителните му реквизити, документите се връщат веднага, когато са внесени на ръка, а в останалите случаи на последния лист се отразява констатираното обстоятелство и заявителят се уведомява писмено от служителите с деловодни функции от отдел „Административно-правно обслужване", дирекция „Административно-правно обслужване, човешки ресурси и връзки с обществеността". Чл. 9. Регистрираните заявления се предават на техническия сътрудник на изпълнителния директор на Агенцията по вписванията в деня на постъпването им, който ги предава на изпълнителния директор за разпределяне с резолюция. Чл. 10. (1) Изпълнителният директор разпределя постъпилото заявление с резолюция на главния директор на Главна дирекция „Регистри", който организира разглеждането на заявлението и извършването на проверка за наличието или липсата на основание за възстановяване на сумата. Чл. 11.(1) Разпределеното заявление първоначално се насочва по компетентност на директора на регионалната дирекция, ръководещ съответната служба по вписванията, чийто служител е осъществил фактическите действия и е извършил предоставянето на услугата по Правилника за вписванията. Проверката се състои в осъществяване на следните действия: 1. Служителят проверява в нотариалното дело за съответното вписване каква такса за вписване е определил съдията по вписвания и платежния документ, приложен към делото отговаря ли на определената от съдията по вписванията такса. 2. Служителят проверява в Интегрираната информационна система за кадастър и имотен регистър /ИИСКИР/ дали е отразена сумата по платежния документ и я съпоставя с приложените към заявлението платежни документи. 3. След извършването на проверка в Интегрираната информационна система за кадастър и имотен регистър /ИИСКИР/ и съпоставяне с приложените към заявлението платежни документи, служителят изготвя становище дали е извършено съответното действие или услуга, включени в обхвата на Раздел I от Тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията и дали е налице основанието за възстановяване на сумата, посочено от заявителя. 4. След извършване на проверката от служителя в съответната служба по вписванията, становището му се съгласува от директора, в чиято регионална дирекция се намира същата. В случай, че служителят установи, че заявлението е неоснователно или когато на възстановяване подлежи само част от посочената в заявлението сума, директорът на съответната регионална дирекция изготвя мотивирано становище и прилага доказателства, обосноваващи същото. (2) В случай, че не е предоставена услуга по Правилника за вписванията, главния директор на Главна дирекция „Регистри" насочва заявлението към началника на отдел „ОСВСР" за извършване на проверка в цялата страна, който своевременно се произнася със становище по заявлението за възстановяване на таксата. Чл. 12. Въз основа на изразените становища по чл. 11, които стават неразделна част от заявлението за възстановяване на недължимо платена държавна такса, главният директор на Главна дирекция „Регистри" поставя резолюция върху оригинала на заявлението да бъде възстановена недължимо платената сума и в какъв размер, съответно мотивите за невъзстановяването й изцяло или частично. Чл. 13. След извършване на проверката от Главна дирекция „Регистри", заявлението в едно с цялата събрана документация се предоставя чрез деловодството на директора на дирекция „Финансово- стопански дейности и управление на собствеността" /"ФСДУС'7, който разпорежда на определен със заповед служител на дирекцията извършването на проверка дали посочената в същото сума е постъпила по сметка на Агенцията по вписванията. Служителят, извършил проверката, отразява установения резултат в определеното за това място върху заявлението, като становището на лицето задължително се съгласува и приподписва от директора на дирекция „ФСДУС".
III. ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА НЕДЪЛЖИМО ПЛАТЕНА ДЪРЖАВНА ТАКСА Чл. 14. След приключване на проверката по Раздел II, директорът на дирекция „ФСДУС" възлага изготвянето на бюджетно платежно нареждане за връщането на недължимо платената държавна такса по посочената в заявлението банкова сметка. Чл. 15 (1) При установяване на неоснователност на искането, на заявителя се изпраща писмен отговор, съдържащ мотивите за отказ от възстановяване, изготвен от главния директор на Главна дирекция „Регистри" и се съгласува с директора на дирекция „ФСДУС". (2) В хипотезата на чл.11, ал.2, при установяване на неоснователност на искането, на заявителя се изпраща писмен отговор, съдържащ мотивите за отказ от възстановяване, изготвен от главния директор на Главна дирекция „Регистри" и се съгласува с директора на дирекция „ФСДУС". Чл. 16. Срокът за разглеждане на постъпилите заявления за възстановяване на недължимо платени държавни такси, събирани за действия и услуги по Правилника за вписванията е 14-дневен, считано от първия работен ден, следващ резолюцията за възлагане на изпълнителния директор. Чл. 17. Контрол по спазването на срока по чл. 16 се извършва от главния директор на Главна дирекция „Регистри", който ежемесечно изисква справка от дирекция „ФСДУС" за възстановените недължимо платени държавни такси, събирани за действия и услуги по Правилника за вписванията.
Забележка: Настоящите вътрешни правила са утвърдени със Заповед № РД-01-394/04.07.2012 г. на изпълнителния директор на Агенцията по вписванията и влизат в сила от датата на утвърждаването им. Приложение: Образец на заявление /Приложение № 1/
/Приложение № 1/ ДО ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР НА АГЕНЦИЯ ПО ВПИСВАНИЯТА УЛ. „ЕЛИСАВЕТА БАГРЯНА" № 20 ГР. СОФИЯ 1111 ЗАЯВЛЕНИЕ
от.......................................................... (трите имена на физическото или юридическо лице, ЕГН/Булстат, телефон и банкова сметка).
Моля да ми бъде възстановена недължимо платената държавна такса в размер на ............... (............................) лв., за което представям оригинал на платежното нареждане или заверен препис от електронен документ, възпроизведен на хартиен носител като препис, когато държавната такса е заплатена по електронен път. Сумата е преведена по сметка на Агенцията по вписванията като държавна такса за извършени действия и предоставени услуги по Правилника за вписванията, а именно: Моля, сумата да ми бъде възстановена по следната банкова сметка: Титуляр:................................................................................... IB AN:....................................................................................... Считам, че таксата следва да ми бъде възстановена поради следните причини:................................................................................... Дата: С уважение: Приложения: 1. Оригинал на платежното нареждане или заверен препис от електронен документ, възпроизведен на хартиен носител като препис, когато държавната такса е заплатена по електронен път; 2. Пълномощно (ако заявлението се подава от пълномощник); 3. Оригинал или заверено от заявителя копие на документите.
Резолюция на главния директор на Главна дирекция „Регистри": Мотиви за невъзстановяване: Дата:......................... .................. име, подпис Становище на служител от дирекция „ФСДУС":
Мотиви за невъзстановяване:........................ Дата:..................... .................. име, подпис
Съгласувал:
/Директор на дирекция „ФСДУС" /_Дата:......
|