ФОРУМ НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ НА ИНФОРМАЦИЯТА НА АГКК
Редовно заседание 10.05.2011г.
(бележки)
Дневен ред:
1. Представяне на новия интернет сайт на АГКК (г-жа Весела Христоскова, администратор на сайта, дирекция „ГК”, АГКК);
2. Обслужване на ключовите клиенти на АГКК (г-жа Мария Пирянкова, дирекция „КСК”, АГКК);
3. Представяне на проекта на АГКК за предоставяне на електронни и комплексни административни услуги (г-н Момчил Иванов, ръководител на проекта, дирекция „АПФО”, АГКК);
4. Представяне на проекта на МТИТС за предоставяне на електронни административни услуги (г-н Валери Борисов, ръководител на проекта, дирекция „Електронно управление”, МТИТС);
5. Мнения и препоръки от участниците във Форума относно дейността на АГКК и нейните услуги.
В срещата взеха участие представители на:
1. Столична община (СО);
2. Национално сдружение Недвижими имоти (НСНИ);
3. Нотариална камара (НК);
4. Изпълнителна агенция по горите (ИАГ);
5. Национална агенция за приходите (НАП);
6. Камара на независимите оценители (КНО);
7. Министерство на земеделието и храните (МЗХ);
8. Българска асоциация на съдиите по вписванията (БАСВ);
9. Камара на частните съдебни изпълнители (КЧСИ);
10. Национален институт за недвижимо културно наследство (НИНКН);
11. Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).
Обсъждани въпроси:
Г-н Лъчезар Искров откри заседанието на Форума.
1. Г-жа Весела Христоскова представи новия информационен сайт на АГКК: структура на съдържанието, менюта и секции, възможности за намиране на информация и др.
2. Г-жа Мария Пирянкова представи инициативите на АГКК по отношение обслужването на ключови клиенти – вкл. информация за състоянието на кадастъра; услугите, които се предоставят от Агенцията; ползвателите на кадастрална и геодезическа информация; предоставяните преференции за големи клиенти; информационната система и приложението за отдалечен достъп, както и перспективите за развитие – електронни услуги, договори с ключови клиенти, определяне на конкретни служители за работа с големи клиенти. Презентацията е налична като приложение към този протокол.
Г-жа Антоанета Делева (МЗХ) постави въпроса за идентификацията на лицата, подаващи възражения по електронен път и беше обсъдено използването на електронен подпис и легитимацията при получаването на услугите.
Г-жа Галя Стоянова (НИНКН) постави въпроса за отразяване в кадастралната карта на ограниченията за обектите на културното наследства. Беше дискутирано, че след измененията на ЗКИР отговорните ведомства могат да предоставят информация на АГКК, която от своя страна да предоставя на клиентите комбинирата информация от кадастъра заедно със съответната специализирана информация – в случая с обектите на културното наследство. Актуализирането на специализираната информация ще продължава да бъде отговорност на създателя й. За целта е необходимо да бъде създадена специализирана карта в цифров вид, която да се изготви на базата на кадастралната карта. За изработването на специализираните карти отговорните ведомства трябва да си осигурят финансиране.
3. Г-н Момчил Иванов предостави информация за целите на проекта на АГКК за предоставяне на електронни услуги – реализиране в електронен вид на всички услуги, които могат да се предоставят по този начин. Ще има три етапа в процеса: подаване на заявление, обработката му и предоставяне на резултата, като общото времетраене може да бъде от секунди (при изцяло електронна обработка) до повече време (ако изисква експертен анализ). С развитието на електронните услуги ще се облекчи проблема с недостига на персонал в АГКК Проектът е съобразен със ЗЕУ, заданието е сертифицирано по ЗЕУ и е на фаза обявяване на процедура по ЗОП. Услугите ще се предоставят по ЗЕУ чрез ЕСОЕД. Особено внимание е отделено на възможността нотариусите да заверяват издадените скици, с което клиентите на АГКК ще се облекчат значително.
Г-н Катилин Попов (КЧСИ) повдигна въпроса за документите, подписани с електронен подпис и тяхното признаване от всички институции. Беше дискутирано, че справките и услугите, получени от приложението за отдалечен достъп
http://www.icadastre.bg не са електронни документи по смисъла на ЗЕДЕП, докато услугите, които ще бъдат реализирани в рамките на проекта ще отговарят на всички изисквания.
Г-н Александър Лазаров (АГКК) допълни, че една от целите на проекта е заинтересованите администрации автоматично да достъпват необходимата им информация, като фактурирането и заплащането ще се извърват на определени периоди.
4. Г-н Валери Борисов (МТИТС) предостави допълнителна информация по въпроса за предоставянето на електронни услуги, както и за проектите в областта в близко бъдеще. Информационната система, чрез която ще се предоставят електронните услуги, трябва да бъде сертифицирана по ЗЕУ, а услугите – надлежно регистрирани. От средата на 2011г. в електронния подпис няма има ЕГН и идентификацията на лицата трябва да се извършва по друг начин, напр. чрез справка при издателя на сертификата. Предстоящ проект на МТИТС е създаването на електронна идентификация (електронна лична карта), с която клиентите също ще могат да се легитимират. ЕСОЕД е в експлоатация от м. 08’2010г., като участници в средата са регистрирани информационни системи. ЕСОЕД осигурява предимство по отношение на сигурността – данни ще обменят само системи - участници, трафика е защитен и т.н.
Г-н Александър Лазаров (АГКК) постави въпроса за осигуряването на резервен център за данните на АГКК, както и за надеждна свързаност между АГКК и СГКК, които да обезпечат работата на Агенцията при предстоящото централизиране на информационната система. Г-н Борисов отговори, че по отношение на резервния център за данни към настоящия момент държавата няма изграден такъв и при нужда АГКК ще трябва да използва услугите на частни компании, които предлагат такава услуга. Относно свързаността – държавата ще може да предложи надеждна свързаност след обединяване на мрежите на НАМБДА и ЕСМИС, като г-н Борисов не се ангажира със срокове за това.
5. В рамките на последната точка от дневния ред г-н Александър Лазаров (АГКК) информира участниците за провеждането на регулярни срещи между АГКК и отделни членове на Форума. Той изрази задоволство от работата с членовете на Форума, като сподели, че големия проблем на Агенцията е обслужването на клиентите в приемните в СГКК София, Пловдив, Варна и Бургас. АГКК няма достатъчно персонал за обслужване на клиенти в приемните. Въвеждането на заплащане през ПОС терминали няма желания ефект, като е възможно това да се получи и с въвеждането на електронните услуги. Основната полза от електронните услуги ще бъде за големите клиенти, докато ползата за клиентите в приемните би била ако нотариусите започнат да издават скици.
Г-н Лъчезар Искров закри заседанието на Форума.